Hele verden synger for Norge

Vanligvis samles flere tusen nordmenn til 17. mai-feiringer på sjømannskirkene verden rundt. I år ble det annerledes.

Som følge av korona-restriksjoner ble ikke årets 17. mai-program som det pleier, med store folkemengder og arrangementer verden over. Men vi feiret på andre måter.

Og nordmenn samlet seg digitalt. For eksempel i New York (som er på bildet under), har 2600 så langt sett festkonserten og 1200 gudstjenesten. De dro også rundt på 17. mai-ekspress der de møtte nordmenn på trygg avstand og hadde med sjokolade, solo og flagg.

Dessuten stemte vi i og sang nasjonalsangen fra alle verdens hjørner. Du kan se videoen ved å trykke på bildet under:

Slik ble dagen feiret:

Mange kirker hadde et tilbud, de aller fleste digitale, men også noen kirker hadde møteplasser for et mindre antall deltakere. Digital feiring innebærer et 17. mai-program en følger hjemme fra egen stue via den aktuelle Sjømannskirkens Facebook-side.

Detaljert program og flere bilder fra feiringen finner du på hver enkelt kirke sin hjemmeside og Facebook-side:

Sjømannskirken i Aberdeen: Digital feiring via egen Facebook-gruppe, i samarbeid med den norske klubben.

Sjømannskirken i Albir-villajoyosa:
Gudstjeneste med maks 50 personer kl 11.00 og kl 13.00. Se mer info på kirkens Facebook-side.

Sjømannskirken i Belgia: Digital feiring på kirkens Facebook-side fra kl 09, blant annet med rebus. Felles for Benelux.

Oversikten fortsetter under bildegalleriet.

Sjømannskirken i Berlin: Digital feiring på kirkens Facebook-side fra kl 10.00, felles for sjømannskirkene i Tyskland.

Sjømannskirken på Costa del sol: Digital feiring på kirkens Facebook-side fra kl 12.00.

Sjømannskirken i Hamburg: Digital feiring på kirkens Facebook-side fra kl 10.00, felles for sjømannskirkene i Tyskland.

Sjømannskirken i Houston: 17. mai-feiring med drive-in-gudstjeneste, servering, leker og lodd, kl 10.00, 12.00 og 14.00. Maks 50 pers per arrangement. Mer info på kirkens Facebook-side.

Sjømannskirken i København: Digital 17.mai-feiring på kirkens Facebook-side fra kl 08.00.

Sjømannskirken i London: Digital 17.mai-feiring på kirkens Facebook-side fra kl 12.00.

Sjømannskirken i Los Angeles: 17. mai-feiring i bakgården med drive-in-gudstjeneste, fra kl 11.00. Mer info på kirkens Facebook-side.

Sjømannskirken i Miami: Digital 17. mai-feiring på kirkens Facebook-side.

Sjømannskirken i New York: Digital feiring med 17. mai-tale på kirkens Facebook-side fra kl 10.00.

Sjømannskirken i Paris: Digital feiring fra hele Frankrike på kirkens Facebook-side fra kl 11.00.

Sjømannskirken i Rotterdam: Digital feiring på kirkens Facebook-side fra kl 09.00, blant annet med rebus. Felles for Benelux.

Sjømannskirken i San Francesco: Digital feiring på kirkens Facebook-side fra kl 09.00.

FEIRER DIGITALT I SAN FRANSISCO: -   Per Bjørke arbeider i Google og bor med sin familie utenfor San Francisco. Vanligvis drar de til Sjømannskirken for å feire nasjonaldagen, men i år blir det umulig.- Det synes vi er synd. Feiringen er viktig for å holde på tradisjonene. Særlig når man har unger vil man at de skal kjenne den norske kulturen. I år blir det 17. mai-feiring med pølser, is og norske flagg hjemme i hagen i stedet, og digital feiring med Sjømannskirken i San Fransisco via video, sier Bjørke.

FEIRER DIGITALT I SAN FRANSISCO: - Per Bjørke arbeider i Google og bor med sin familie utenfor San Francisco. Vanligvis drar de til Sjømannskirken for å feire nasjonaldagen, men i år blir det umulig.- Det synes vi er synd. Feiringen er viktig for å holde på tradisjonene. Særlig når man har unger vil man at de skal kjenne den norske kulturen. I år blir det 17. mai-feiring med pølser, is og norske flagg hjemme i hagen i stedet, og digital feiring med Sjømannskirken i San Fransisco via video, sier Bjørke.

Sjømannskirken i Singapore: Digital feiring fra på kirkens Facebook-side kl 08.00.

Sjømannskirken i Stockholm: Digital feiring på kirkens Facebook-side fra kl 12.00.

Sjømannskirken i Sveits: Digital feiring på kirkens Facebook-side kl 12.00 for Sveits og Nord-Italia.

Sjømannskirken i Torrevieja: Digital feiring på kirkens Facebook-side fra kl 09.00.

Sjømannskirken på Tenerife: Gudstjeneste i samarbeid med Svenskekirken kl 17.00. 30 pers kan delta. Sendes også på kirkens Facebook-side.

Ikke alle våre sjømannskirker hadde mulighet til å arrangere egen 17.-mai feiring. Dette gjelder følgende kirker:

Vi håper alle våre venner hjemme og ute fikk en riktig god 17. mai der du er!