OVER 100 LITER VAFFELRØRE: Som vertskap i Sjømannskirken, lager Erik Faye Lindvig flere hundre liter vaffelrøre i året.

Albir har verdens beste vafler!

I 19 år har Sjømannskirken kåret verdens beste vafler. Denne gangen stakk Sjømannskirken i Albir av med seieren.

Her finner du oppskriften til verdens beste vaffel!

– Jeg får nesten tårer i øynene nå, sier daglig leder ved Sjømannskirken i Albir-Villajoyosa, Erik Faye Lindvig.

Av over 1000 som stemte på verdens beste vafler i år, stakk Albir av med 34 prosent av stemmene. Sjømannskirken på Gran Canaria kom på andre plass med 27 prosent av stemmen, og Sjømannskirken på Mallorca på tredje med 12 prosent av stemmene.

Sjømannskirken i Albir har vunnet kåringen to ganger tidligere, i 2004 og 2006, men årets seier smakte ekstra godt.

– Det har vært et krevende år i Spania med mye motgang, koronapandemi og redusert besøk i kirken. Seieren er en anerkjennelse til de ansatte og frivillige som steker tusenvis av vafler hvert år. I dag håper jeg alle som er engasjert i Albir-kirken føler en ekstra stolthet over å være en del av felleskapet her, sier Faye Lindvig.

Gran Canaria har vunnet kåringen tre år på rad. Hvorfor tror du Albir vant i 2020?

–Jeg vet ut fra egen erfaring at Gran Canaria har gode vafler. At det tippet vår vei i år handlet nok om at det har vært et stort engasjement rundt Sjømannskirken i Albir blant de som bruker kirken til vanlig. I tillegg hjelper det nok at vi faktisk serverer verdens beste vafler.

Hvordan skal seieren feires?

–Vi gikk høyt ut på Facebook og lovet en overraskelse hvis vi vant. Jeg kan ikke avsløre alt, men ved første anledning skal vi lage et berg av vafler og invitere til en skikkelig vaffelfest.

Hvor viktig er vafler for dere i Sjømannskirken i Albir?

–For oss i Sjømannskirken er vafler mer enn bare mat. De hjerteformede vaflene symboliserer den nærheten, tryggheten og omsorgen vi ønsker å møte alle mennesker med, sier Erik Faye Lindvig.

Helt siden 2002 har Sjømannskirken hatt den uhøytidelige kåringen av verdens beste vaffeloppskrift!

Se alle våre oppskrifter her