SAMMEN UT I VERDEN: Selv om man har med seg sine nærmeste, kan det by på utfordringer for en familie å finne seg tilrette i et nytt land.

Slik takler du hjemlengsel og avstand

Gode råd til deg som er alene i utlandet, til familien som sliter med sin nye utenlandstilværelse, eller deg som savner noen ute i verden.

Det å reise og å flytte på seg er ikke lenger noe eksotisk forbeholdt de få. Studieopphold, prosjektarbeid, engasjementer, pensjonisttilværelse eller ren og skjær eventyrlyst tar stadig flere nordmenn ut i verden.

Samtidig er «hjem» så viktig at enkelte pynter med ordet, gjerne på engelsk, på veggen eller som bokstavinteriør.

Savnet kan med andre ord bli stort. Savnet til den en kjenner som hjem, og savnet etter sine kjære.

Er du eller noen du er glad i bosatt i utlandet for en kortere eller lengre periode? Det finnes heldigvis flere gode konkrete råd for å føle seg så hjemme som mulig, og å takle avstanden til sine kjære.

Torun Rundhovde Mørenskog, daglig leder i Sjømannskirkens lavterskeltilbud Familieveiviseren i Spania, gir sine gode råd under.

I tillegg til hennes tips, vil vi også anbefale å besøke en sjømannskirke for å stille sulten etter et nasjonalt hjem – kulturelt, sosialt og kirkelig. Et hjem ute.

Sjømannskirker verden rundt: Her er vi

Fem råd til deg som har flyttet utenlands alene:

1. Meld deg på en ny idrett eller aktivitet. Lag en hverdag for deg selv med variert rytme mellom aktiviteter, måltider og søvn.
  2. Oppsøk steder der du kan bli kjent med andre og få nye venner. Er det en sjømannskirke i nærheten er det en plass der en kan få gode tips og kjenne seg litt hjemme.
  3. Skriv dagbok/reisebok for å ta vare på minner og opplevelser.
  4. Hold jevnlig kontakt med familie og venner i Norge.
  5. Bruk tid på å bli kjent med kulturen og språket i det nye landet – det bygger broer. Vær nysgjerrig og åpen for å lære noe nytt!

Fem råd til deg som har flyttet til utlandet med familien:

1. Barna dine trenger at du bygger en god hverdag. Det er viktig med balanse mellom måltider, barnehage/skole, aktiviteter og hvile.
  2. Oppsøk steder der det er mulig å bygge nettverk og bli kjent med andre familier. Sjømannskirken er en god møteplass om dere har en i nærheten.
  3. Oppdag landets kultur, mat og språk sammen med barna.
  4. Prøv gjerne en ny idrett eller aktivitet i sammen
  5. Legg til rette for jevnlig kontakt med familie og venner i Norge.

Fem råd til deg som har barn, barnebarn eller besteforeldre i utlandet:

1. Du som familie i Norge er viktig for den som bor i utlandet og de trenger å beholde kontakten med deg.
  2. Vær nysgjerrig på landet de reiser til slik at det er lettere å snakke om det de opplever
  3. Fokuser på det positive med at familien får oppleve noe helt nytt.
  4. Lag faste avtaler på Skype for å holde kontakten.
  5. Reis på besøk om du har mulighet.