Illustrasjonsfoto, Unsplash.

Nytt koronatilbud til bedrifter

Etter flere henvendelser om korona-slitasje oppretter Sjømannskirken et lavterskel telefontilbud for ansatte i virksomheter som har beredskapsavtale.

Etter at flere av de 220 virksomhetene som har beredskapsavtale med Sjømannskirken tok kontakt om korona-slitasje blant sine ansatte, har Sjømannskirken etablert et lavterskel telefontilbud for ansatte i virksomheter som har beredskapsavtale.

Kontaktpunkt for dem på vent hjemme i Norge

De fleste virksomhetene har betydelig mindre reiseaktivitet nå enn før, og møter nye utfordringer i forbindelse med pandemien. Flere forteller at permitteringer, karantene og hjemmekontor gir slitasje på medarbeiderne.

– Siden vi ikke har samme mulighet til å treffe dem i utlandet, ønsker vi å tilby en lavterskeltjeneste hvor vi kan møtes og holde kontakt mens de er i Norge, sier Petter Skants, operativ leder i Sjømannskirken.

Oppfordrer til telefonprat

Forskningsinstituttet SINTEF er en av virksomhetene som har beredskapsavtale med Sjømannskirken, og som ønsker å spre informasjon om tilbudet til sine ansatte.

- I SINTEF har vi delt informasjonen om Sjømannskirkens koronatelefon, slik at våre ansatte kan benytte seg av tilbudet. Koronaen har gjort dagliglivet mer isolert for de fleste av oss, og jeg tenker at en telefonprat er en av måtene vi kan møte de utfordringer situasjonen gir oss, sier Mette Estenstad, HMS-sjef i SINTEF.

Tilgjengelig hverdager fra 09-16

Koronatelefonen betjenes av ansatte i Sjømannskirken og linjene er åpne fra klokken 09 til 16 alle hverdager.

– Skulle det vise seg at det blir stor pågang vil vi trappe opp tilbudet. Dette er ingen terapitelefon, men vi kan låne dem et øre. Sjømannskirken ønsker å være en medvandrer, også i koronatiden, sier Petter Skants.

Sjømannskirkens koronatelefon: +47 922 79 550

Operativ leder Petter Skants kan kontaktes på telefon: +47 90 971 470