Sjømannsprestepar besøker nordmenn på Filippinene

I august startet Sjømannskirkens ambulerende tjeneste på Filippinene.

- Oppstarten på Filippinene har vært intens og interessant. Det er mange praktiske utfordringer som skal løses, blant annet bolig, telefon og internett. Samtidig forsøker vi raskt å bli kjent med de norske miljøene rundt omkring i landet, sier sjømannsprest Espen Feilberg Jacobsen.

Han startet i den ambulerende tjenesten på Filippinene i Sørøst-Asia sammen med sin kone Kjersti Feilberg Jacobsen denne måneden.

- Ta kontakt!
Sjømannskirken har lenge jobbet med å øke organisasjonens tilstedeværelse i landet bestående av over 7000 øyer.

- Det bor mange nordmenn i landet både for kortere og lengre perioder. Med en slik økt satsing får vi mulighet til å være til stede også for dem. Jeg oppfordrer nordmenn på Filippinene til å ta kontaktdersom de ønsker det, sier generalsekretær Ørnulf Steen.

Bedriftbesøk og hjemmebesøk
I hovedstaden Manila har Feilberg Jacobsen allerede vært på bedriftsbesøk, hjemmebesøk, og deltatt i møte i det filippinsk-norske businessforumet. I tillegg har de reist til Angeles, Cebu og Dumaguete og truffet nordmenn som bor i disse byene eller i nærheten av dem.

Samarbeid med ambassaden
- Det har også dukket opp noen sosialsaker allerede der folk opplever en form for krise, og vi skjønner godt at et nært samarbeid med ambassaden blir viktig, sier sjømannspresten. Feilberg Jacobsen har tidligere vært sjømannsprest i Santos i Brasil, New Orleans, New York, Gran Canaria og Dubai. Han har også vært utenlandssjef i Sjømannskirken i åtte år.

P.s: Sjømannskirkens tilbud for nordmenn på Filippinene har en egen Facebook-side. Følg med for oppdateringer her.