Med jevne mellomrom er det nordmenn som har behov for hjelpemidler, enten etter et fall eller etter sykehusinnleggelse, da kjører Sjømannskirken på Costa del Sol ut det som trengs.

Slik hjelper vi i koronakrisen

- Vi ser nok mennesker lettere nå som ellers ikke har vært like synlige for oss, forteller Jon Aalborg, sjømannsprest på Costa del Sol. Les hvordan hverdagen er på noen av kirkene våre ute i verden nå.

Mulighetene for å holde åpent og å ha et aktivitetstilbud ved sjømannskirkene varierer stort fra land til land. Noen kirker holder stengt, mange har et begrenset tilbud, og noen få har tilnærmet vanlig drift, men med smittevern.

Kirkens «hjelpemiddelsentral»

Sjømannskirken på Costa del Sol er en av flere kirker som ikke har åpne dører, men som fortsatt er tilgjengelige for nordmenn i området på andre måter. Blant annet er de jevnlig i kontakt med nordmenn som trenger å låne utstyr fra kirkens lager av hjelpemidler som krykker, rullator og rullestol.

- Med jevne mellomrom er det nordmenn som har behov for hjelpemidler, enten etter et fall eller etter sykehusinnleggelse. Det er ikke automatikk i at det blir gitt hjelpemidler av kommunen, så da får de låne av kirken frem til de har mulighet til å få kjøpt det de trenger, forteller diakon Solveig Brattgjerd.

Ringer nordmenn hver dag

I tillegg til dem som konkret trenger praktisk hjelp, har staben fokus på å holde kontakt med de nordmennene som de vet befinner seg i regionen.

- Vi er her og er en viktig livslinje for mange. En av de tingene vi startet med i fjor vår var ringerunder, og det har vi fortsatt med. Det blir satt stor pris på blant mange, selv om de vi ringer til nå neppe er helt de samme som sist vår. Noen er i Norge og har det fint der, mens andre dukker opp her og vil veldig gjerne snakke med noen fra kirka, forteller daglig leder og sjømannsprest Jon Aalborg.

Hele staben ringer til nordmenn i miljøet, og diakon Solveig er daglig i kontakt med flere.

- Det er mange som kjenner på ensomhet, isolasjon og som i liten grad kommer seg ut. For min del har jeg gjennomsnittlig to samtaler per dag, alt fra en hyggelig prat om løst og fast, til sjelesorgsamtaler, forteller hun.

Det er også en økende grad av henvendelser fra pårørende som er i Norge.

- Grunnet reiserestriksjoner er det vanskelig å komme til Spania. Når det oppstår sykdom er det fortvilende å sitte så langt borte, og da kan vi bistå, forteller diakonen.

- Jeg har gjennomsnittlig to samtaler per dag, alt fra en hyggelig prat om løst og fast, til sjelesorgsamtaler, forteller diakon Solveig Brattgjerd på Costa del Sol.

Tilgjengelig ved krise

Selv om mye av arbeidet foregår på telefon, har de, som mange andre kirker fortsatt mulighet til å treffe mennesker og dra ut dersom det oppstår en akutt krise.

- Det er en del tyngre saker som kommer til syne i disse tider. Det handler om at pårørende kan være langt borte og det er vanskelig å reise. Vi ser nok mennesker lettere nå som ellers ikke har vært like synlige for oss, forteller Aalborg.

Les mer: Beredskapstelefonen: Hver uke håndteres alvorlige hendelser

Åpne dører på Gran Canaria

Ved en annen populær Spania-kirke, Sjømannskirken på Grand Canaria, har de kunnet tilby åpne dører gjennom det aller meste av koronatiden, mens sykebesøk og hjemmebesøk ikke kan gjennomføres på grunn av koronarestriksjoner.

- Slik det er her nå kan folk komme til oss for en prat, et ord for dagen og en vaffel.  Det diakonale arbeidet har hatt begrensninger ved at vi ikke kan dra ut, men vi har kunnet hjelpe til på andre måter. Vi er til stede og kan nåes, ikke bare på telefon men med en åpen dør. Vi tror nøkkelen ligger i akkurat det at vi er her, forteller daglig leder Andreas Iversen.

Holder kontakten med USA-studenter

På andre siden av Atlanteren prøver sjømannsprest for studenter, Odd Inge Tangen, å etter beste evne holde kontakt med studenter rundt omkring på kontinentet digitalt.

- Jeg har jevnlige digitale treff med studenter, som regel i samarbeid med ANSA. Her er det studenter over hele landet, men i et mindre antall enn før. Jeg har også samtaler med studenter og møter noen fysisk her i New York, forteller Tangen.

I tillegg til å være prest for studentene, er han for tiden også sjømannsprest ved Sjømannskirken i New York, noe som gir kontakt med nordmenn i også andre faser av livet.

- Som sjømannsprest har jeg digitale konfirmantsamlinger og gudstjenester, og jevnlig samtaler på telefon med eldre.

Sjømannsprest Odd Inge Tangen har for tiden noen fysiske møter med studenter, som her i Central Park, samt samt digitale konfirmantsamlinger, gudstjenester, og jevnlig samtaler på telefon med eldre.

Vanlig drift i Pattaya

En av få kirker som for tiden har normal drift er Sjømannskirken i Pattaya. De vanlige aktivitetene kan gjennomføres med smittevernregler. Det vil si barnegruppe, jungeltur, middag, lørdagsgrøt og gudstjeneste og en åpen dør til kirken.

- For første gang siden begynnelsen av desember kunne en møtes igjen i barnegruppen denne uken. Det var stor gjensynsglede blant de ti barna som kom, forteller diakon Liv Royal.

Det var stor gjensynsglede blat de ti barna som kom på barnegruppe i Pattaya i februar, for første gang siden desember i fjor.

Her er vi

Her finner du kontaktinformasjon til din nærmeste sjømannskirke og de omreisende sjømannsprestene.