Vann og omsorg til norsk ungdom i partygatene

Sjømannskirken på nattevakt på Kypros og Mallorca.

Fra 22. juni til 4. august har sjømannskirken 15 nattevandrere på plass i «partygatene» i Ayia Napa, Kypros og i Magaluf, Mallorca. Slik ønsker Sjømannskirken å gjøre oppholdet for ungdommene tryggere, og berolige nervøse foreldre i Norge. Tiltaket gjennomføres i samarbeid med Europeiske forsikring.

– Mange av ungdommene er på sin første sydenferie uten foreldre, og tester gjerne ut noen grenser. Sjømannskirkens nattevandrere ønsker å gi trygghet, både til ungdommene og til foreldre der hjemme, sier Espen Ingebrigtsen, regionleder i Sjømannskirken.

Vann, plaster og sykebil

Av de mange norske ungdommene nattevandrerne møter, trenger noen hjelp til å komme til legen mens andre må følges til hotellrommet sitt. Andre igjen vil bare prate, drikke vann og ta en pause fra festingen. Tilbudet tas vel imot av fastboende, politi og helsevesen i de to byene.

Nattevandrer Solfrid Rong (58) skal til Magaluf for femte gang. Økonomen i Den norske kirke bruker fritiden sin i partygatene fordi hun mener arbeidet er både meningsfylt og viktig.

- Da jeg reiste første gang hadde jeg selv tre ungdommer i målgruppen. Nå er de eldre, men behovet for oss voksne i disse partygatene har ikke blitt mindre. Mange er i en alder der de sprenger grenser både med tanke på alkohol og seksuell atferd. Vi i sjømannskirken gir de vann og noen å prate med. Vi minner dem også på at de må huske å ta vare på hverandre, sier Rong.

Mens tiltaket startet på Ayia Napa i 2012, har nattevandrerne på Magaluf vært til stede siden 2015.

I Ayia Napa vil nattevandrerne være til stede fra 22.juni til 3.august.

I Magaluf vil nattevandrerne være til stede fra 22.juni til 4.august.

Fakta om Sjømannskirken;

Sjømannskirken møter nordmenn i utlandet og skaper sosiale og kulturelle møtesteder der folk er. Sjømannskirken finnes på alle kontinent, på norsk kontinentalsokkel, og har spesialkompetanse på kriseberedskap.

Sjømannskirkens seks råd til ungdom på sydentur

Husk at jo mer beruset du blir, jo vanskeligere er det å passe på deg selv og hverandre.
Tenk over hvilke miljø du oppsøker
Vær tydelig på egne verdier og grenser.
Ikke vær naiv. Du kan fort feiltolke kodene i møte med den andre kulturen.
Er du alene, meld fra til noen hvor du er.
Er dere flere? Pass på hverandre.