- Den beste terapien er å prate om sønnen min

Alle trenger noen å snakke med, spesielt når livet er tungt. Med ditt bidrag kan vi være til stede for folk som går gjennom en vanskelig tid.

- Jeg visste med en gang hva som hadde skjedd da telefonen ringte og det var presten som presenterte seg, sier Kjell Åge Sulebakk. Han opplevde alle foreldres mareritt: Å miste sitt eget barn.

Sønnen Midas bodde på Tenerife sammen med kjæresten sin. De hadde vært sammen i seks år da hun døde av kreft. Midas ble aldri den samme og valgte til slutt å ta sitt eget liv, bare 32 år gammel.

Til stede i sorgen

- Den første uken var jeg i en tåke. Jeg husker den vagt, men jeg husker det føltes surrealistisk, sier Kjell Åge.

Han klarte ikke å forstå at det hadde skjedd. Ofte våknet han om natten og tenkte at nå måtte han ringe sønnen sin.

En uke etter dødsbudskapet reiser Sulebakk til Tenerife, og treffer sjømannsprest Åge Løsnesløkken. Da får han endelig pratet ordentlig om det som har skjedd. De snakker om de siste, vanskelige månedene da Midas ble stadig mer deprimert. De prater om følelsene Sulebakk kjenner på etter
sønnens død, og de blir enige om alt det praktiske rundt begravelsen.

- Egentlig ble ikke ting helt virkelig for meg før jeg landet på Tenerife. Da føltes det trygt og godt å ha sjømannspresten å prate med. Jeg kom dit helt alene og følte meg i utgangspunktet ganske lost. Den beste terapien for meg var å prate om sønnen min med andre.

Vi trenger din støtte for å være til stede for mennesker i sorg. Gi en gave her.

Begravet på bursdagen

Dagen da sønnen skulle ha feiret sin 33-årsdag, var familien isteden samlet til hans begravelse i Sjømannskirken på Tenerife. Til sangen "Amazing Grace" ble familien minnet en sønn, en bror og en kollega.
- Vi kunne ikke fått en finere avslutning. Sjømannspresten hadde tilrettelagt begravelsen på en helt fantastisk måte.

For å gi plass til sorgen og kunne besøke graven noen ganger til valgte Sulebakk å bli på Tenerife noen dager etter begravelsen. Også disse dagene var sjømannspresten god å ha.

- Jeg hadde behov for å prate om sønnen min disse dagene, og Åge var en veldig god samtalepartner. Han var en viktig støtte for meg gjennom den vanskeligste tiden, avslutter Kjell Åge.

Vi trenger din støtte

Les flere historier fra mennesker som har funnet et hjem ute.