- Her blir jeg godtatt for den jeg er

Les Ole Kristian sin historie her.

Ole er bare en av mange nordmenn i utlandet som har behov for tilhørighet i hverdagen. Med din støtte kan vi fortsette å være et hjem ute for nordmenn i alle aldre.

- Jeg husker hvor nervøs jeg var første gangen jeg kom til sjømannskirken. Jeg var så redd for ikke å bli godtatt. Jeg turte ikke å prate med noen, men så kom ungdomsarbeider Tore bort og fikk meg med. Det hadde alt å si, sier 19 år gamle Ole Kristian Gruer.

Ble mobbet på skolen

På ungdomsskolen i Hønefoss ble Gruer utestengt og mobbet fordi han hadde eksem på hendene. Helseproblemene gjorde at han valgte å starte på videregående på Gran Canaria.

Den tidligere sjenerte gutten har nå blitt langt mer utadvendt. 19-åringen er elev på den norske skolen i området. Han har vært på nesten samtlige nattkafeer til Sjømannskirken på Gran Canaria. Tilbudet ble opprettet for å være en motvekt til utelivet i nabobyen.

På nattkaféen flyter praten fra det ene temaet til det andre, og Gruer bidrar ofte i samtalen. Noen ganger får han de andre til å le.

Vi trenger din støtte for å skape et hjem ute. Her kan du en gave.

Fikk selvtilliten tilbake

- De ansatte her har gjort mye for at jeg ikke er så sjenert lenger. Livet har snudd med tanke på det sosiale. Nå spør folk om jeg vil finne på ting. Det har gjort veldig mye med selvtilliten min, sier han.

Tryggheten, sammen med en ikke-dømmende holdning blant dem som vanker i kirken, er også grunnen til at Gruer har sjømannskirken som fast tilholdssted. I tillegg til at han er med på alle nattklubbene, går han også på sjømannskirkens KRIK-trening hver onsdag.

- Her blir jeg godtatt for den jeg er, sånn var det ikke i Norge.

Vi trenger din støtte

Les flere historier fra mennesker som har funnet et hjem ute.