Johannes Worsoe Berg

The Texas WayPå nye veier

Sjømannskirken i Houston brukte koronapandemien til å utforske nye måter å være kirke på. Et av de mest populære tiltakene ble utkjøring av ferske brød og boller til nordmenn i USAs oljehovedstad.

17. jun 2021 kl 12.00 Inge MørlandJohannes W. Berg

For et år siden var USA hardt rammet av koronaviruset. Nå åpner flere byer sakte, men sikkert opp. I storbyen Houston har innbyggerne tatt hverdagen tilbake, og i sjømannskirken er det igjen liv og røre, både ute og inne.

–Massevaksinasjonen gir resultater. Etter å ha holdt kirkebygget stengt store deler av fjoråret, gleder vi oss over å kunne invitere til noen av våre faste aktiviteter innendørs, sier sjømannsprest Yrjan Mirzai Sunde.

Han er tydelig på at pandemien ikke er over, selv om gjenåpningen er i gang.

–Vi føler et ansvar overfor de som kommer til oss. Derfor har vi satt en begrensning på maks 25 besøkende om gangen. Antallet vil nok øke utover sommermånedene når enda flere blir vaksinert, men enn så lenge velger vi å være forsiktige for å redusere risiko for smittespredning.

Ingen lett avgjørelse

I mars i fjor var situasjonen en helt annen.

–Jeg var på en olje- og energikonferanse i Houston noen dager før WHO erklærte viruset for en pandemi. Der var det deltakere fra hele verden, og vi fikk streng beskjed om å ikke håndhilse på hverandre. Da skjønte jeg at noe var i ferd med å skje, sier Sunde.

Som sjømannsprest og daglig leder ønsket han å holde kirkebygget åpent i så stor grad som mulig, ikke minst i krisetid. Men etter råd fra det norske konsulatet i byen og Sjømannskirken sentralt, ble de enige om å stenge 11. mars.

–Det var ingen lett avgjørelse. Sett i ettertid kunne vi kanskje holdt åpent litt lenger, for det var andre forhold i Texas enn i for eksempel New York og California. Men det var en tid med mye usikkerhet, og vi var naturlig nok bekymret.

Myndighetene i Houston var tidlig ute med å oppfordre innbyggerne til å begrense all form for kontakt med andre, dekke til ansiktet og avlyse sammenkomster. Langs veiene var det store skilt hvor det sto: «Stay Home. Work Smart».

–Vi er vanligvis en kirke som samler mange mennesker på tvers av generasjoner til ulike aktiviteter og arrangementer. Da vi måtte stenge dørene, lå egentlig alt til rette for en real identitetskrise hos oss, sier Sunde.

Sjømannsprest Yrjan Sunde med hunden Goliat på plenen foran sjømannskirken i Houston.

Nye oppgaver

Staben ved Sjømannskirken i Houston forsto at det var tid for å brette opp ermene sammen, og tenke kreativt, modig og klokt.

–Noe av det første vi gjorde var å legge ut et spørreskjema på våre nettsider hvor vi spurte: Hva vil du vi skal gjøre for deg?

Som erstatning for avlyste gudstjenester, aktiviteter og arrangementer satte de ressursene inn på å kontakte folk via telefon.

–I starten brukte vi mye tid på å ringe rundt til alle nordmenn vi visste bodde i Houston-området.

Selv om telefonsamtaler ikke kunne erstatte møter ansikt til ansikt, var det likevel en god løsning når alt var som det var. I tillegg fikk de ansatte en ekstrajobb med å være lærere for sine barn.

–Da skolene ble stengt, var det plutselig seks barn som skulle ha hjemmeundervisning. Vi gjorde kirkerommet om til klasserom, og i flere måneder hadde barna skoledagene sine der.

Nettbutikk og hjemmebakst

Sjømannspresten og staben i Houston slo seg ikke til ro med telefonkontakt. De ville gjøre mer. De lanserte tidlig en nettbutikk med muligheter for både fortaushenting og hjemkjøring. I tillegg til norske matvarer fra kirkens eget butikkutsalg, bestemte de seg for å tilby hjemmebakst.

–Responsen var stor. Fra mars til desember i fjor bakte vi over 1520 boller og rundt 320 brød. Og vi pakket utallige poser med pålegg, lefser og sjokolade. Så kjørte vi rundt i hele stor-Houston og møtte nordmenn på parkeringsplasser, over hekker og i døråpninger.

Sunde tror dette tiltaket var viktig for å synliggjøre at sjømannskirken var i full drift, selv om kirkebygget var stengt. Men mennesket lever ikke av brød alene.

–Den mobile nettbutikken gjorde det mulig for oss å drive med det som er vår kjerneoppgave: å møte folk. Vi tok oss alltid god tid på disse kjøreturene. De som ønsket å snakke med oss fikk muligheten til det. Og så ble vi kjent med mennesker som normalt ikke finner veien til kirken.

Du har nå lest et utdrag fra en reportasje som sto på trykk Sjømannskirkens magasin HJEM nr. 3/21. Vil du lese hele reportasjen, eller bli bedre kjent med organisasjonens arbeid rundt om i verden, bli abonnent. Kontakt oss på hjem@sjomannskirken.no eller ring +47 55 55 22 52.