Sykebesøk

Når noen kommer på sykehus....

Det hender at nordmenn blir innlagt på sykehus mens de oppholder seg i Tyrkia. I Alanya havner de fleste på et av de private sykehusene i Alanya; Baskent, Yasam eller Anadolu. Sjømannspresten eller en annen medarbeider ved Sjømannskirken kontakter sykehusene ukentlig, for å tilby besøk til nordmenn som måtte være der.

Vi får tilbakemeldinger fra pasientene at de opplever det som en hyggelig overraskelse, som en trygghet og en avveksling å få besøk og kunne snakke norsk på et sykehus der mye av kommunikasjonen foregår på et fremmed språk, og gjerne på dårlig engelsk.

Vi har også laget en tyrkisk - norsk sykehusparlør som vi tar med og som kan være til hjelp.

Mennesker som opplever sykdom, kriser, dødsfall eller har vanskeligheter mens de er i Tyrkia, kan få støtte og hjelp fra medarbeiderne i Sjømannskirken. Mange har behov for et menneske å snakke med om livet sitt. I kriser og beredskapssaker samarbeider vi tett med det norske konsulatet i Alanya, den norske ambassaden i Ankara og andre relevante instanser.