Konfirmanter i Berlin mai 2023

Konfirmasjon 2023-2024

Har du en potensiell konfirmant i Tyskland eller omegn 2023/2024? Da vil vi gjerne ha kontakt med deg!

Konfirmant til høsten, men bor i Tyskland?

Sjømannskirken tilbyr konfirmasjon for ungdommer som bor i Tyskland (og også i andre land). For de som bor i Berlin eller Hamburg, har vi noen fysiske samlinger på kirkene. Dersom dere ikke bor i nærheten av noen av disse byene, gjennomfører vi konfirmasjonsundervisningen hovedsakelig på nett. Alle konfirmantene deltar i nettkonfirmantopplegget, selv om de også har fysiske samlinger. Vi «samler» opp konfirmanter fra år til år, og det er derfor mulig å være konfirmant om du er et år over eller under det som er «vanlig» konfirmantalder.

Konfirmantleir

Alle konfirmantene er med på minst én konfirmantleir med ungdommer fra andre steder i Europa. I 2022/2023 har vi vært i Hamburg og København. Dette pleier å være veldig gøy.

Konfirmanttiden

Konfirmasjonstiden er sosialt, hyggelig, og samtidig en opplæring i kristen tradisjon, tro og praksis. Konfirmantene blir del av et internasjonalt fellesskap og vi ser at de får venner over hele Europa, som de holder kontakt med også etter leirene. De får også mulighet til å praktisere norsk og å beholde kontakt med norsk kultur.

Pris

Kostnaden for konfirmasjonsopplegget varierer fra år til år. Det er en engangsavgift for å være nettkonfirmant på NOK 300,- som alle må betale ved registrering og påmelding (se mer info under). I tillegg tilkommer noe egenandel i forbindelse med konfirmantleirene. Mer info om pris vil bli gitt nærmere oppstart. Det er imidlertid mulig å søke om støtte om du/dere skulle trenge det.

Konfirmasjonsdagen

Selve konfirmasjonsdagen blir gjennomført enten i Sjømannskirken i Berlin eller i Hamburg. Alternativt kan man gjennomføre konfirmasjonsdagen enten i en kirke i Norge eller i andre Sjømannskirker i andre land. Dette finner vi en løsning på for den enkelte konfirmant.

Mer info og påmelding

Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på. Vi tilrettelegger dersom det skulle være behov for det. Du kan sende mail til berlin@sjomannskirken.no med de spørsmålene du måtte ha.

Registrering og påmelding gjøres via skjema her: https://konfirmant.sjomannskirken.no/

Vær velkommen som konfirmant(foresatt)!