Bryllup i New York

Velkommen til å feire bryllup på Manhattan!

"Sjømannskirken leverte over alle våre forventninger. De skapte en unik atmosfære og gjorde vielsen personlig, intim og avslappet. Vi følte de ble kjent med oss etter bare et par timers samtale.»

Sitat fra Maja som giftet seg i Sjømannskirken. Se bilder her fra bryllupsdagen.

Hjertelig velkommen til å feire bryllup i Sjømannskirken i New York!

Kontakt oss på mail for å få svar på spørsmål eller for å avtale dato og tid for vielse. For å få avtalt vielse trenger vi: Ønsket dato og tidspunkt (gjerne med alternativer), fullt navn på dere som skal gifte dere, fødselsdato, adresse og telefon.

Sjømannskirken i New York vier nordmenn som kommer på besøk, eller som bor i USA. For å inngå ekteskap må man få prøvingsattest fra Skatteetaten i Norge. Etter at man kommer til New York må man i tillegg ordne med "Marriage Licence" hos City Clerk.

PRØVINGSATTEST FRA NORGE
Sjømannskirken foretar vigsel etter norsk rett. Skatteetaten i Norge undersøker om dere oppfyller vilkårene for å inngå ekteskap. Dette gjøres ved å fylle ut og sende inn følgende skjema til Skatteetaten: Egenerklæring, Forlovererklæring og eventuelt Erklæring om skifte. Se Skatteetatens "Veien til ekteskapet."

Fra Skatteetaten får man tilsendt prøvingsattest. Denne sendes på e-post til Sjømannskirken i New York. Forventet behandlingstid for å få prøvingsattest er 5-6. Sjømannskirken sender direkte melding til Skatteetaten om vigselen, og dere får så vigselsattest tilsendt i posten.

MARRIAGE LICENCE FRA NEW YORK
For å kunne gifte seg i New York, trenger dere også Marriage Licence fra New York City. Man kan få dette elektronisk når man er i byen, men vi anbefaler personlig frammøte og forklarer bare dette videre. Dere må begge møte opp personlig hos City Clerk. Derfra får dere et dokument som viser at dere kan inngå ekteskap i New York. Dere må legitimere dere med pass og betale en avgift med debet-/ kredittkort. Den som har vært gift tidligere, må ha med seg bevis, på engelsk, på at ekteskapet er oppløst.

Marriage Licence får dere hos City Clerk, Manhattan Office. Det ligger sør på Manhattan, ikke langt fra Brooklyn Bridge og City Hall. Adressen er: 141 Worth Street, New York, NY 10013. Kontorene er åpne fra 9 a.m. til 4 p.m. Se kart.

Dere sparer tid ved hjemmefra å fylle ut Marriage Licence Application online. Dere velger da fysisk avtale hos City Clerk. Alle slags avtaler legges ut bare noen få uker om gangen, så man må følge med 3-4 uker før bryllupet. Når dere er registrert online, får dere et referansenummer som dere noterer ned og bruker til å booke en fysisk avtale hos City Clerk. Marriage Licence er gyldig i 60 dager, og må hentes senest 24 timer før vigselen finner sted. Vi anbefaler at dere gjør avtale hos City Clerk på tirsdag eller onsdag dersom vigselen skal skje på fredag.

Vitner
Vielsen må bekreftes av to vitner, normalt forloverne, som skriver under på New York Citys Marriage Licence. Kirkens ansatte kan være vitner dersom brudeparet ikke har med seg noen.

Vigselssamtale
Vigselssamtalen skjer vanligvis onsdagen før vielsen på fredag. Tid for samtale kan avtales samtidig med at dato og tid for bryllupet ordnes. Til samtalen har dere med dokumentet fra City Clerk og norsk prøvingsattest dersom den ikke er sendt over tidligere.

Musikk
Vielsene i New York akkompagneres av vår egen pianist. Har dere spesielle musikkønsker, ønsker pianisten beskjed senest 2 uker før vielsen. Hvis dere ikke har spesielle ønsker for musikk og salmer, ordner vår musiker med dette. Dere kan også bestille ekstra musiker eller sanger hvis det er ønskelig. Ta kontakt dersom dere ønsker forslag.

Utenlandsk statsborger
Dersom en av dere ikke har norsk statsborgerskap, må det innhentes erklæring fra landets myndigheter om eventuelle tidligere ekteskap. Dette gjøres ved å henvende seg til departement, ambassade, konsulat eller annen myndighet.

Vigselsliturgi
Dere kan selv være med og velge hvordan dere ønsker at vigselen skal foregå. Ta gjerne en titt på vigselsliturgiene fra 2003/2017 før dere kommer til samtalen.

Pris
Det koster $750 som betales til kirken som en donasjon. Innbetaling skjer på forhånd til vår norske konto 3000.23.16184. Merk innbetalingen "Bryllup" og dato for vielsen. Eventuelt honorar til solist på $200 kommer i tillegg. Dette bør avtale i god tid før vigselen.

Blomster
Kirken stiller med blomster på alteret. Blomster utover dette må ordnes av paret selv. De tre blomsterbutikkene som ligger nærmest Sjømannskirken er: Sunshine Florist, Perriwater Ltd og Zeze Flowers. De ligger på 1st Avenue, 2-3 minutters gange fra kirken og tilbyr blomster og buketter i ulike prisklasser.

Fotograf
Dersom man ønsker å bruke fotograf på bryllupsdagen, kan vi komme med forslag til aktuelle til kandidater.

Restauranter og lokaler for bryllupsfest
Det finnes tusenvis av restauranter og arrangementslokaler i alle sjangere og prisklasser. Nettsteder som tripadvisor.com og yelp.com er nyttige både for å finne et passende sted. Har dere en klar formening om akkurat hva dere ønsker dere, bidrar vi gjerne med tips!

Sjømannskirken tar ikke ansvar for avtaler som gjøres mellom brudepar og fotograf, arrangementssteder osv.

Overnatting
Sjømannskirken i New York leier ut fem gjesteleiligheter. Dersom dere ønsker å bo i en av disse, finner dere informasjon på nettsiden vår.

Andre spørsmål?
Hvis det er noe dere lurer på, send oss en mail. Hjertelig velkommen til bryllup i Sjømannskirken i New York!

Når kan dere gifte dere?

De fleste fredager året rundt kl. 13.00 eller kl. 15.00.  Vigselssamtalen skjer onsdagen før. Dersom fredag ikke passer for dere, kan andre ukedager avtales.