Om oss

Sjømannskirken skaper kirkelige, sosiale og kulturelle møteplasser for nordmenn i utlandet.

Sjømannskirken er en selvstendig og frivillig organisasjon som møter nordmenn i utlandet. Vi skaper sosiale, kulturelle og kirkelige møtesteder der folk er, på alle kontinenter og norsk kontinentalsokkel.

Vi møter nordmenn uavhengig av livssyn og bakgrunn, og har spesialkompetanse på kriseberedskap. Sjømannskirken er finansiert av gaver fra privatpersoner og foreninger, beredskapsavtaler med næringslivet og støtte fra staten. Vi samarbeider med utenrikstjenesten, og bistår næringsliv, utdanningsinstitusjoner og privatpersoner når ulykker og kriser rammer.

Sjømannskirken følger Den norske kirkes liturgier, og står under teologisk tilsyn av biskopen i Bjørgvin.

Sjømannskirken:

• Stiftet 31. august 1864 i Bergen.
  • 29 sjømannskirker verden rundt.
  • Ambulerende tjeneste i Afrika, Asia, Latin-Amerika, Øst-Europa, Midtøsten og Australia.
  • Sjømannsprester offshore møter medarbeidere på installasjoner på norsk sokkel.
  • Besøkstjeneste for sjøfolk.
  • Egne sjømannsprester for utenlandsstudenter.
  • Døgnbemannet beredskapstelefon: +47 951 19 181
  • Organisasjonskart

Slik er Sjømannskirken er organisert.

• Styrende organ

Daglig ledelse, grunnregler og generalforsamling.

• Strategiplan 2021-2026Strategi

Med verdiene inkluderende, oppsøkende og nyskapende har Sjømannskirken en visjon om å være kirke i verdens hverdag.

• Kongelig beskytterskap

Sjømannskirken har en lang og god relasjon til Kongehuset.

• Samarbeid med UD

Hjelper nordmenn i utlandet sammen.

• Samarbeidspartnere

For et best mulig tilbud til alle nordmenn i utlandet.

Vårt arbeid

Smaabarnstreff Berlin 16X

Møtested

Sjømannskirken er åpen for alle, også for dem som sjelden eller aldri går i kirken. I Sjømannskirken kan du døpe barnet ditt, gifte deg, konfirmere deg, og gå gudstjenester. Vi har et bredt kulturtilbud med konserter, foredrag og kunstutstillinger.

Dsc782829 16X

Oppsøkende

Å treffe folk der de er, er viktig for Sjømannskirken. Vi besøker nordmenn i utlandet på sykehus, i fengsel og drar på hjemmebesøk ved behov.

Dsc3380 1 16X

Beredskap for nordmenn i utlandet

Sjømannskirkens ansatte er til stede for å møte mennesker i vanskelige situasjoner. Vi tilbyr beredskapsavtaler til bedrifter, rederier, utdanningsinstitusjoner og organisasjoner.

Img 7293 16X

Frivillighet

Å være frivillig i Sjømannskirken er en tjeneste som gir mening. Du kan bety noe for andre, og utgjøre en forskjell. Uten frivillighet er det ingen sjømannskirke! Vi tilbyr en tjeneste der det er behov for deg.

Familieveiviser 6

Familieveiviseren

Barn som har det vanskelig er en sårbar gruppe. Sjømannskirken sine familieveiledere i Familieveiviseren har kompetanse som kan hjelpe.

Ohs 20140505 36

Historien vår

Siden 1864 har vi vært til stede for nordmenn i utlandet. Les mer om vår lange historie her.

Jeffrey Croppe

Årsmeldinger

Dsc3380 1 16X

Contingency for norwegians abroad

Sjømannskirken's employees are present to meet people in difficult situations. We offer Emergency Response and Crisis Support to companies, shipping companies, educational institutions and organizations.