Kirkelig velsignelse

Seremoni for de som er gift borgerlig.

For de som har viet seg borgerlig, hjemme i Norge eller i utlandet, er det mulig å gjennomføre en vielseslignende seremoni som heter "Forbønn for borgerlig inngått ekteskap". Dette er en ren kirkelig handling. Vi kan bidra med en slik seremoni der Sjømannskirken er.

Først borgelig gift
Dette skjer etter at dere er blitt viet av en embetsmann ved en ambassade eller annen utenriksstasjon eller hos byfogden hjemme i Norge.De som ønsker en slik seremoni, må ta kontakt i god tid.

En kirkelig seremoni
En slik kirkelig handling er langt på vei lik en kirkelig vigsel med den forskjell at brudeparet spørres om å bekrefte ekteskapsløftet de har gitt hverandre. Handlingen forutsetter at man har inngått ekteskap (vigselsattest må fremlegges), men rapporteres ikke til andre myndigheter.

Aktuelle tidspunkt og steder
Ta kontakt med den enkelte sjømannskirke for å finne tidspunkt for kirkelig velsignelse.

Kirkelig velsignelse på for eksempel strand eller i en park
Det varierer sterkt fra kirke til kirke hvorvidt dette er mulig. Det er et spørsmål om kapasitet, værforhold og lokale tillatelser. Her må dere kontakte den aktuelle sjømannskirken dere ønsker å gifte dere i, og høre om det er mulig dette stedet.

Her er vi ikke
Sjømannskirken kan på grunn av for liten kapasitet i nærområdet ikke hjelpe med denne seremonien i Hellas og Kroatia/Balkan. Vi har svært begrenset kapasitet i Italia.

Velkommen til kirkelig velsignelse i sjømannskirken!