Arendalsuka: Hva skjer når nordmenn havner i kriser ute i verden?

Sjømannskirken og samarbeidspartnere i utenrikstjenesten, næringslivet og utdanningssektoren samtaler om betydningen av å være forberedt.

Som en del av Arendalsuka inviterte vi til panelsamtalen "Når verden blir for stor. Hva skjer når nordmenn havner i kriser ute i verden?"

Her kan du se opptak av panelsamtalen

Om panelsamtalen:

Nordmenn blir mer og mer reisevante, og kjenner seg trygge på stadig mer eksotiske steder.

Men hva skjer når du kommer ut for en ulykke, når jordskjelvet rammer, eller du får et angstanfall? Hvem hjelper deg da?

Er norske studenter godt nok forberedt på utfordringene de kan møte når de studerer i utlandet? Hvor går grensen for arbeidsgivers ansvar for ansatte i utlandet? Og hvor langt skal staten strekke seg for å hjelpe enkeltindivider på reise i utlandet?

Som beredskapsorganisasjon møter Sjømannskirken nordmenn i krise verden rundt. Vi inviterer samarbeidspartnere i utenrikstjenesten, næringslivet og utdanningssektoren til samtale om betydningen av å være forberedt for krise både som stat, bedrift og organisasjon.

Samtalen ledes av Håkon Haugsbø.

Medvirkende:

• Rigmor Aasrud, stortingsrepresentant, medlem i Utenriks- og forvarskomiteen, Arbeiderpartiet
  • Anna Handal Hellesnes, president i ANSA
  • Dag E. Snemyr, HSEQ Director, Siem Offshore