Bård Mæland er ny hovedstyreleder i Sjømannskirken. Foto: VID vitenskapelige høgskole

Generalforsamling 2023:Bård Mæland ny hovedstyreleder

Generalforsamlingen i Sjømannskirken valgte lørdag nytt hovedstyre for perioden 2023 – 2025. Bård Mæland ble valgt til styreleder.

- Jeg ønsker først og fremst å bidra til at Sjømannskirken gjennom alle sine lønnede og ulønnede medarbeidere fortsatt kan bety mye for mange mennesker, både kirkelig, diakonalt, sosialt og kulturelt, sier Mæland.

Han er rektor ved VID vitenskapelige høgskole og har tidligere jobbet ti år som feltprest og forsker i Feltprestkorpset i Forsvaret. Han har siden 2005 arbeidet i universitets- og høyskolesektoren. Han har doktorgrad i teologi og erfaring fra rollen som styreleder og styrearbeid fra flere virksomheter, blant annet Stiftelsen Kirkens Familievern og Politihøgskolen.

Mæland har ikke selv arbeidet i Sjømannskirken, verken som ansatt eller frivillig.

- Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med alt det gode arbeidet som gjøres.

Samtidig må vi hele tiden utfordre oss selv på hvordan vi best kan være sjømannskirke sammen, sa han i sin presentasjon til generalforsamlingen. Vervet i Sjømannskirkens hovedstyre er et frivillig, ulønnet verv.

Generalforsamlingen valgte følgende representanter til de øvrige plassene i hovedstyret: Linn Aas-Hansen Grøtberg, Helge Aarseth, Bjarne Hareide, Merete Willumsen Haugå, Kjersti Gautestad Norheim (ny), Einar Drangsholt (ny). Margrethe Kristiansen (ny) ble vagt til første vararepresentant og vil møte fast i styremøtene.

Jørn-Henning Theis ble takket av etter ni år i styret og syv år som hovedstyreleder.

Bård Mæland er ny hovedstyreleder i Sjømannskirken.

Generalforsamlingen ble hold på Scandic St`Olavs plass i Oslo.