I Israel: Sjømannsprest Leif Magne Helgesen er på plass i Tel Aviv onsdag etter å ha oppholdt seg i flere dager i Jerusalem, der han traff flere nordmenn som oppholder seg i området. (Foto: Sjømannskirken)

Sjømannsprest i Israel- Mange nordmenn trengte oss her

- Hat skaper ingen fremtid, sier sjømannsprest Leif Magne Helgesen. Han har opplevd krigstilstanden i Israel på nært hold de siste dagene og møtt en rekke nordmenn som oppholdt seg der.

11. okt 2023 kl 07.46 Kai Flatevål

Her kan du lese ambulerende sjømannsprest Leif Magne Helgesens opplevelser fra de kaotiske dagene siden 7. okt. Fredag 13. okt dro han og omlag 30 nordmenn til Norge, med den andre flyvningen organisert av norske myndigheter.

Sjømannspresten var tilfeldigvis på tjenestereise i Jesusalem den 7. oktober da Hamas angrep. Siden den gang har han hatt sin fulle hyre med å møte nordmenn som oppholder seg i det konfliktherjede området.

Stor uro

- Det er en frykt hos mange av de som er her. Nordmenn er vant til fred, og når det gikk fra konflikt til krig her, så er det tøffe ting som skjer rundt oss, sier Helgesen.

Han forteller at det er en stor uro blant nordmenn som oppholder seg i området.

- Mange har forsøkt å komme seg hjem i flere dager.

Han har stor forståelse for den psykiske belastningen det er å sitte landfast i Israel nå.

- Usikkerheten om de kommer seg hjem og frykten for de som sitter hjemme er stor. Men alle jeg har snakket med holder god kontakt med de hjemme, sier Helgesen.

Ambulerende sjømannsprest: Leif Magne Helgesen var på tjenestereise i Israel da Hamas angrep. (Foto: Kai Flatekvål)

Tilgjengelig i dagene fremover

- Utenriksdepartementet fraråder alle nordmenn å reise til eller oppholde seg i Gaza. Hva tenker du om det?

- Vi som sjømannskirke har ingen mulighet til å bistå nordmenn som oppholder seg i Gaza. De må kontakte UD, og forholde seg til de muligheter som gis gjennom de kanaler. Som ambulerende sjømannsprest vil jeg oppholde meg i Tel Aviv og Jerusalem i dagene fremover. Der vil det være mulig å treffe meg, og jeg vil også være tilgjengelig for en prat på telefon, mail, Whatsapp og på andre kanaler. Utover det å bistå som en samtalepartner, har også jeg få muligheter for å bevege meg i de akutte områdene, sier Leif Magne.

Jerusalem: Utsikten til Jerusalem fra Ecce Homo-klosteret i gamlebyen. (Foto: Sjømannskirken)

Ingen fremtid i hat

Han ser på det som utspiller seg mellom Hamas og Israel med sorg.

- Hat skaper ingen fremtid. Når dette som nå skjer er over, må man bygge broer mellom mennesker og naboer, sier sjømannspresten.

De siste dagene har han oppholdt seg i gamlebyen i Jerusalem. Onsdag gikk turen til Tel Aviv, etter en risikovurdering med Sjømannskirkens operative leder, Jan Stellef Rønningen og den norske ambassaden der nede.

Mens han har bodd i Jerusalem, på pilegrimsklosteret Ecce Homo, i Via Dolorosa, gaten der Jesus bar korset, har rakettalarmen gått flere ganger.

- Vår Sjømannsprest Leif Magne Helgesen var tilfeldigvis på tjenestereise da Hamas angrep. Selv om det var rystende det som skjedde, har ikke Leif Magne vært i nærheten av de områdene som ble angrepet, forteller Jan Stellef.

Vi foldet våre hender og ba om fred, både for jøder, palestinere og alle andre

Han synes det er flott at sjømannspresten er der nå.

- Det er flott at han er der, og jeg vet at han har mange samtaler med folk som er bekymret og utrygge. De norske er spredt utover i Israel, noen venter på å få reise hjem etter at fly har blitt kansellert, andre har ikke umiddelbare planer om å reise hjem, forteller Jan Stellef.

Relativt trygg

Jan Stellef ser stor verdi i at Leif Magne er tilstede i Israel nå.

- I slike situasjoner må vi avveie den nytten vi som kirke kan gjøre mot den risiko det innebærer. Foreløpig tror vi at det er viktig at Leif Magne er til stede, han sier selv at han føler seg relativt trygg. Så vil han gjøre seg så tilgjengelig som mulig for de norske som ønsker en prat og en støtte. Vi må heller ikke glemme at det er nordmenn i området som er der for å gjøre en jobb, og ikke uten videre kan reise hjem igjen, sier operativ leder.

Den siste tide har Leif Magne vært i Beirut og Amman før han forrige mandag dro til Israel. Midt i konflikten står sjømannspresten og åpner armene til de nordmenn som ber om hjelp.

- Vi arrangerte en gudstjeneste i helgen, der vi tente lys og jeg sa noen ord om situasjonen. Vi foldet våre hender og ba om fred, både for jøder, palestinere og alle andre, forteller Leif Magne.

Oppholder du deg i konfliktområdet eller er pårørende og ønsker kontakt med sjømannsprest Leif Magne Helgesen, ta kontakt gjennom hans facebook-side her.

Gamlebyen: Leif Magne Helgesen i Jerusalem, på taket av klosteret Ecce Homo der han har oppholdt seg de siste dagene. (Foto: Sjømannskirken)

Sjømannsprest Leif Magne Helgesen befinner seg i Tel Aviv fra onsdag for å møte nordmenn. (Skjermdump Google maps)

Operativ leder: Jan Stellef Rønningen er operativ leder for Sjømannskirkens ambulerende prester. (Foto: Kai Flatekvål)

Verden rundt: Sjømannskirken har en rekke ambulerende prester verden over. Fra venstre: Leif Magne Helgesen, Anne Netland, Knut Lyngseth, Øyvind Aadland, Stein Vangen og operativ leder Jan Stellef Rønningen. (Foto: Kai Flatekvål)