Støtter bransjen etter helikopterulykken

Sjømannskirken ble torsdag bedt om å bistå i forbindelse med helikopterulykken utenfor Sotra onsdag.

En sjømannsprest er til stede på pårørendesenteret til Equinor, og to er allerede offshore. Ytterligere tre sjømannsprester vil reise ut til plattformene når helikoptrene får tillatelse til å ta av.

- Vi vil tilby støtte til både pårørende og kollegaer til de som er rammet. Når det er dødsfall involvert får hendelsen et spesielt alvor over seg for alle involverte. Dette er en vond påminnelse om hvor sårbart livet er, sier Jan Stellef Rønningen, operativ leder i Sjømannskirken.

Sjømannskirken er en del av et team som gjør sitt beste for å bistå de rammede på forskjellige måter.

Sent onsdag kveld varslet Equinor Sjømannskirken om ulykken og behovet for den mellommenneskelige støtten Sjømannskirken kan tilby. Sjømannskirken har syv offshoreprester som jevnlig besøker norske offshoreinstallasjoner, og som også bidrar med oppfølging etter ulykker på sokkelen og på land.

- En slik vond hendelse kan sette i gang sterke følelser og tanker hos alle dem som må reise med helikopter for å gjøre jobben sin. Da kan det være godt å ha noen å snakke med, dele sorg med eller bare være sammen i den krevende situasjonen, legger Rønningen til.

Sjømannskirken satte krisestab torsdag morgen og fordelte ressursene i forhold til de innmeldte behovene. Sjømannskirkens beredskapsvakt har vært i tett kontakt med Equinors krisestab.

Eventuelle mediehenvendelser kan rettes til

Jan Stellef Rønningen, operativ leder for mobile tjenester tlf 404 72 560

Ev. kommunikajsonssjef Sissel Myklebust Mæland, tlf 932 55 769