Vi vil skape gode møteplasser, både for det store medarbeiderfellesskapet, og for den enkelte medarbeider, slik at alle kan kjenne tilhørighet og oppleve seg ivaretatt.
Vi inkluderer alle som jobber for Sjømannskirken i et stort "VI", både ansatte, frivillige, og tillitsvalgte.
Frivillige medarbeidere får kunnskap om Sjømannskirkens visjon, hovedmål og verdier, slik at alle vet hva som er grunnlaget for tjenesten. Vi er lojale mot visjonen, målet, og verdiene.
I samråd med stab og ledelse skapes det rom for at frivillige medarbeider kan utfolde seg gjennom eget initiativ og egen kreativitet.
Frivillige medarbeidere gjøres kjent med de etiske retningslinjene til Sjømannskirken. Vi følger de etiske retningslinjer og overholder taushetsplikten.
Rekruttering til frivillig tjeneste skjer fortrinnsvis ansikt til ansikt, og med tydelighet på hva Sjømannskirken kan tilby. Internett og sosiale medier brukes som gode supplement.
Frivillige medarbeidere får god opplæring i den konkrete tjenesten, og de praktiske forhold som skal til for å gjennomføre tjenesten.
Frivillige medarbeidere følges opp av ansatte, for både å bli sett, ivaretatt, og kjenne trygghet i tjenesten.
Frivillige medarbeidere skal med god samvittighet få avslutte tjenesten, og bli behørig takket for innsatsen!
Det inngås avtaler mellom Sjømannskirken og den enkelte frivillige medarbeider tuftet på punktene som er nevnt over.