Bryllup

Legg vigsel og bryllupsreisen til Lanzarote.

Sjømannskirken tilbyr vielse på Lanzarote. Og det er populært å gifte seg her. Mange par ønsker seg nettopp fredelige Lanzarote som ramme for den store dagen. Ønsker dere å bli viet her, må dere først ta kontakt med sjømannskirken for å bestille tid. Les mer om hvordan du går frem for å gifte deg i utlandet.

Papirer
Før ekteskapet kan inngås, skal det skje en prøving av om ekteskapsvilkårene er oppfylt. Denne prøvingen foretas av folkeregisteret/skattekontoret i den kommune hvor en av dere er registrert som bosatt. Attest om prøving av ekteskap må ordnes i Norge før avreise. Husk at vigselspapirene må ordnes i Norge i god tid før avreise. Her finner du informasjon fra Skatteetaten og skjema for nedlasting.
Fyll ut skjemaet og send det til skattekontoret. En prøvingsattest er gyldig i fire måneder. Når dere har mottatt prøvingsattest, sendes/skannes en kopi til Sjømannskirka i god tid før vielsen. Ikke send originaldokumentet i posten!
NB! Originalen må tas med til vigselsamtalen. Uten at vi får originalen, kan ikke vigselen gjennomføres.

Slik foregår bryllup på Lanzarote
Vigselen forgår på Sjømannskirken i et vakkert lokale som er innredet til kirkelig bruk. Kirken ligger sentralt i Puerto del Carmen nær Hotel Cinco Plazas, i krysset mellom Calle Anzuelo og Calle Rociega. Vielsen skjer etter norsk vigselsrett, men med det tillegg at ingen av brudefolkene kan være spansk statsborger og at minst én må være norsk statsborger.

Vigselsamtalen
Vigselsamtalen finner sted en/eller flere dager før vielsen. Samtalen varer ca. en time og inneholder bl.a. en gjennomgang av alt det praktiske rundt selve vigselen. I denne samtalen blir vi mer kjent med hverandre, slik at en kan tilrettelegge for at vigselen blir mer personlig.

Vigselseremonien
Det er den samme seremonien som brukes i kirken i Norge. På Den norske kirkes nettsider www.kirken.no finnes hele ritualet. Det er fint hvis brudeparet har tenkt på dette og eventuelt tekster og salmer en vil ha i vielsen. En vielse varer normalt 20-35 minutter alt ettersom hvor mye man ønsker av sang/musikk eller andre innslag.

Kaffe og vafler?
Vi ønsker å gjøre det vi kan for at dere skal få en fin vigselsseremoni. Etter vigselen er dere velkomne til å nyte kaffe og vafler ved et dekket bort. Dette må avtales på forhånd. I et eget skriv får dere tips og hjelp til å lage en fin ramme for bryllupet.

Musikk og sang
Det er vanlig med to salmer, en i begynnelsen og den andre på slutten av vielsen. Det er mulig med musikk-/sanginnslag. Det er opp til hvert enkelt brudepar å komme med ønsker om dette – og ha med seg egne ønsker på CD, slik at de kan spilles over vårt anlegg. Brudeparet kan velge av de inngangs- og utgangsmarsjer vi har tilgjengelig på kirken.

Bryllupsplanlegger
Ofte kan det være både frustrerende og vanskelig å planlegge bryllup fra et annet land.  Dersom det er ønskelig kan Sjømannskirken på Lanzarote være "med dere" hele veien i planleggingen og kan bistå med lokal kunnskap og erfaring, slik at dere får de perfekte rammene rundt bryllupet.  Se egen brosjyre.

Ta kontakt
Ønsker dere å gifte dere på Lanzarote, ta kontakt med oss via e-post:
lanzarote@sjomannskirken.no

Vår postbox adresse er : Apartado Correos 64, 35510 Puerto del Carmen Lanzarote

Hva koster det?

Vigselsavgiften er kr. 7.500,- som betales i vår norske bank før avreise til konto-nummer 3000.19.43371.

Merk giroen med «vigsel», deres navn og avtalt dato for vigselen.