New York er en av byene der Sjømannskirken tilbyr vigsel, byen er den sjette mest populære destinasjonen for utenlandsvigsel.Fotograf: Morten Opedal

Vurderer dere utenlandsbryllup? Slik går dere fram

Drømmer dere om å gifte dere i utlandet, men vet ikke helt hvor dere skal begynne? Her er infoen og tipsene dere trenger.

Vurderer dere bryllup i utlandet er det mange valg som skal tas. Storby eller landlig? Varmere strøk eller noe annerledes og eksotisk?

Hvert sjette par gifter seg utenfor landegrensene, og det er tre måter å gifte seg på i utlandet: Av en Sjømannsprest, ved en norsk utenriksstasjon eller ambassade, eller foran utenlandsk myndighet.

Årlig gifter over 600 par seg i en av våre sjømannskirker. I flere år har Sjømannskirken på Gran Canaria vært den mest populære bryllupskirken, men i 2019 ble den forbigått av København.

Her er oversikten over hvor du kan gifte deg i en sjømannskirke.

Grunner til å velge utenlandsbryllup:

• En spesiell og annerledes bryllupsopplevelse.
  • En annerledes måte å tilbringe kvalitetstid sammen med sine nærmeste. Mange er sammen over flere dager og har en unik mulighet til å knytte tette bånd.
  • Et utenlandsbryllup kan oppleves mindre stressende enn å arrangere bryllup hjemme
  • Dagen kan gjøres både enkel og billig.
  • Gaven fra gjestene kan være at de faktisk kommer!

Fem kjappe fakta om vigsel i Sjømannskirken:

• Kort fortalt, Sjømannskirken stiller med kirke og prest.
  • Pris for å gifte seg i en Sjømannskirke er normalt 6500 kroner, men det er noen lokale variasjoner. Prisen inkluderer leie av lokale, personale og alterblomster
  • Man trenger ikke være medlem av Den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn for den del, for å gifte seg i en sjømannskirke
  • Minst en av dere må være norsk statsborger
  • Om dere ønsker det, kan vielsen noen steder utføres utenfor selve Sjømannskirken, forhør deg med den aktuelle kirken om de tilbyr vielse utendørs – dette avhenger av vær, lokal tillatelse og kapasitet

Topp fem steder å gifte seg i en sjømannskirke:

1. København
2. Gran Canaria
3. Mallorca
4. Costa del Sol
5. Albir

Slik begynner du prosessen:

• Ta kontakt med den aktuelle Sjømannskirken og hør om de har kapasitet på ønsket dato
  • Skaff en prøvingsattest (utstedes av Folkeregisteret, gyldig i fire måneder), send denne til sjømannspresten som skal utføre vielsen.
  • Det er vanlig å reise til den aktuelle kirken for en samtale og planlegging.
  • Det må være to utnevnte vitner til stede under vigsel.

De mest populære stedene for nordmenn å gifte seg er land som er varme, men likevel ikke altfor langt unna, på topp er Gran Canaria, København og Mallorca.

Sjømannsprest Pål Kristian Balstad forstår godt at nordmenn drar til Sjømannskirken i København for å gifte seg. - En vakker og romantisk by, ikke så langt hjemmefra, sier han.

København er vår nest mest populære destinasjon for sjømannskirkevigsel. Her kan du lese sjømannsprest Pål Kristian Balstad sin opplevelse av et typisk København-bryllup og hvordan mange nordmenn organiserer den store dagen sin.

Fem kjappe om bryllup i København med sjømannsprest Pål Kristian Balstad:

• København er en vakker og romantisk by med mange fine restauranter. Mange har et nært forhold til Danmark og hvis man skal ha med seg gjester fra Norge, så er det ikke for langt å dra.
  • Etter vielsen i sjømannskirken vår tilbyr vi kaffe og vafler etterpå. Det anbefaler vi, for det er noe fint med å kunne sette seg ned å senke tempoet.
  • Mange drar ut i en park med fotograf etter vielsen. På kvelden møtes gjerne gjestene på en restaurant. Har man med seg barn og familie, så er det mange som synes det er fint å kunne spise på samme stedet som man bor, for eksempel på Admiral hotel eller Hotel d`Angleterre.
  • Det er også en økende tendens til at mange ønsker slottsbryllup, og om vi kan så reiser vi gjerne ut og vier i eventyrlige slottsomgivelser. Det er mange storslagne slott i Danmark.
  • Vi har bryllup onsdager og lørdager.